طراحی سایت آموزشی

طراحی سایت آموزشی

عصر تکنولوژی آنچنان پیشرفت کرده که تمامی جنبه‌های زندگی ما را دستخوش تغییر و تحول قرار داده است. سیستم آموزشی جزء مهم‌ترین بخش‌هایی است که با این تغییرات همگام شده است. بسیاری از سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات آموزشی که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند، برای خدمات‌رسانی بهتر و جذب بیشتر کارآموزان اقدام به طراحی سایت آموزشی می‌کنند و البته این اقدام بسیار موثر واقع شده است. طراحی سایت آموزشی می‌تواند مزایای بسیار زیادی برای افراد متخصص و علاقمندان به یادگیری داشته باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با ویژگی‌های این نوع سایت‌ها آشنا شویم.

سایت آموزشی همانطور که از نامش پیداست، یک بستر مناسب برای ارائه انواع خدمات آموزشی است که در آن کاربران می‌توانند به تناسب نیاز و علاقه خود، انواعی از محتواهای آموزشی را دریافت و مشاهده کنند. سایت‌های آموزشی در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند و تاثیر بسزایی در سرعت روند یادگیری افراد دارند. از جمله انواع سایت آموزشی می‌توان به سایت‌های برنامه‌نویسی، سایت‌های آشپزی، رانندگی، هنری، سایت‌های پزشکی، روانشناسی، درسی و… اشاره کرد.

طراحی سایت آموزشی چگونه است؟

تا پیش از اینکه تکنولوژی تا این حد پیشرفت کند، پروسه آموزش تنها از طریق کلاس‌های آموزش حضوری امکان‌پذیر بود. روندی طولانی، زمان بر و گاه طاقت فرسا. اما امروزه وجود سایت‌های آموزشی این مشکلات را به خوبی رفع کرده‌اند. شما می‌توانید در هر لحظه از زمان به محتوای آموزشی مورد نیاز خود دسترسی داشته باشید و بدون نیاز به تردد و رفت و آمد در شهر، در کلاس‌های آنلاین شرکت کنید. با طراحی سایت آموزشی می‌توان برند آموزشگاه و زمینه کاری آن را نیز تبلیغ کرده و از این طریق مخاطبان بیشتری را با مجموعه آشنا کرد. سایت‌های آموزشی می‌توانند به شیوه‌های مختلفی اقدام به درآمدزایی کنند که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • برگزاری کلاس‌های آنلاین
  • تبلیغات و بازاریابی به شکل مستقیم و همچنین تبلیغ‌های خارج از سایت برای مجموعه‌های آموزشی دیگر
  • فروش فایل‌ها، ویدئوها ودوره‌های آموزشی
  • ارائه مشاوره‌های آموزشی و دریافت وجه مشخصی از کاربران و…

اهمیت طراحی سایت آموزشی

اهمیت راه‌اندازی و طراحی سایت آموزشی را تنها آن دسته از افرادی درک می‌کنند که در یک حوزه خاص از آموزش در حال فعالیت هستند. اگر شما هم در یک زمینه خاص تخصص دارید و تمایل دارید در این حوزه، دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، راه‌اندازی و طراحی سایت آموزشی می‌تواند تصمیم درستی باشد. با طراحی سایت آموزشی کاربران بیشتری با شما آشنا خواهند شد و می‌توانند از خدمات آموزشی شما بهره‌مند شوند.

شما تنها از طریق سایت و در بستر اینترنت می‌توانید با افراد بیشتری در تعامل بوده و خدمات خود را به صورت آنلاین به آن‌ها ارائه کنید. بدون اینکه نیاز به جا یا مکان خاصی برای برگزاری کلاس حضوری داشته باشید. پس این در هزینه‌های شما نیز صرفه جویی زیادی خواهد داشت. علاوه بر این، سایت آموزشی، منابع شما را به طور ۲۴ساعته در دسترس کاربران قرار می‌دهد.

تصور کنید محتوای سایت شما فروش فایل‌های آموزشی باشد. خب در چنین شرایطی شما تنها نیاز دارید تا مطالب آموزشی را به صورت دسته‌بندی شده همراه با قیمت در سایت قرار داده و شرایط پرداخت اینترنتی را نیز به کاربران آموزش دهید. حالا حتی در زمان استراحت یا سفر نیز می‌توانید به راحتی و بدون فعالیت خاصی درآمدزایی کنید. هر چه فعالیت شما در سایت جدی‌تر باشد، کاربران بیشتری با شما آشنا خواهند شد و این گسترش دایره ارتباطات به اعتبار شما و کار شما خواهد افزود. پس طراحی سایت آموزشی را دست کم نگیرید و اگر در یک حوزه خاص مهارت دارید، حتما از آن برای آموزش به علاقمندان استفاده کنید.

نکات مهم در طراحی سایت آموزشی

سایت آموزشی مانند دیگر انواع سایت برای بازدید بیشتر و جذب مخاطب نیاز به یک سری اقدامات و امکانات خاص دارد. برای اینکه بتوانید در میان رقبا، خودی نشان داده و مخاطبان موردنظرتان را به سایت جذب کنید، لازم است تا نکاتی را در طراحی سایت آموزشی در نظر داشته باشید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین این موارد اشاره می‌کنیم.

انتخاب هاست و دامنه مناسب

هاستی که خریداری می‌کنید و دامنه‌ای که برای سایت خود انتخاب می‌کنید، تاثیر زیادی در جذب کاربران دارند. اگر قصد دارید در سایت خود، دوره‌های آموزشی خاصی را به فروش برسانید، لازم است در انتخاب هاستینگ دقت زیادی به خرج دهید. دوره‌های آموزشی گاه حجم زیادی می‌گیرند و برای اینکه سرعت سایت با مشکل مواجه نشود، لازم است از یک هاست مناسب استفاده شود. دامنه یا نام سایت نیز بهتر است با نوع آموزش شما همخوانی داشته باشد تا در ذهن مخاطب حک شود. پس برای انتخاب نام مناسب نیز کمی زمان بگذارید.

تعیین هدف

پیش از طراحی سایت آموزشی و به جهت روشن شدن مسیر، بهتر است هدف خود را از طراحی سایت آموزشی به طور دقیق و واضح مشخص کنید. می‌خواهید از طریق این سایت کلاس‌های آنلاین برگزار کنید؟ تصمیم دارید فایل آموزشی به فروش برسانید؟ حوزه آموزشی و فعالیت شما چیست؟

انتخاب قالب مناسب

هیچ چیز بیشتر از یک قالب استاندارد، زیبا و مناسب نمی‌تواند در نگاه اول، مخاطب را به خود جذب کند. کاربران همیشه با اولین بازدید از یک سایت، می‌توانند تا حد زیادی تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند از محتوای سایت استفاده کنند یا خیر؟ پس در انتخاب قالب سایت کمی حساسیت به خرج دهید. قالبی تهیه کنید که هم از نظر اصول زیبایی شناختی و هم از نظر معنایی با نوع فعالیت شما بیشترین تطابق را داشته باشد. در صورتی که در این مورد تخصص کافی ندارید، می‌توانید از متخصصین حوزه وب کمک بگیرید.

جذاب‌تر کردن یادگیری برای کاربران

یک سایت آموزشی زمانی می‌تواند در میان رقبای خود، حرفی برای گفتن داشته باشد که بتواند مباحث آموزشی را به بهترین و جذاب‌ترین شکل ممکن در اختیار کاربران قرار دهد. سعی کنید در این زمینه کمی خلاقیت به خرج دهید و ایده‌پردازی کنید.

سئوی سایت

اگر سایت شما در تمامی جنبه‌های طراحی، شرایط خوب و ایده آلی داشته باشد، اما از نظر اصول مشاوره سئو به درستی بهینه نشده باشد، شانس دیده شدن شما بسیار کم خواهد بود. پس سعی کنید در عین حال که به چگونگی تهیه دوره‌های آموزشی و نحوه برگزاری کلاس‌های خود در سایت اهمیت می‌دهید، آن را از نظر ساختاری نیز همگام با تکنیک‌های سئو طراحی کنید. هر چه سایت با اصول سئو هماهنگی بیشتری داشته باشد، قطعا موتور جستجوی گوگل فهم بهتری از مطالب و محتوای آموزشی شما خواهد داشت و آن را به کاربران بیشتری معرفی خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *