ریدایرکت چیست

در دنیای مدرن امروز، سئو یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در رتبه‌بندی صفحات وب و بهبود رتبه وب سایت شما در نتایج موتور جستجو است. با این حال، بسیاری از مالکان وب سایت ها هنوز هم با مفاهیم پایه‌ای سئو آشنایی کافی ندارند. به عنوان مثال، یکی از اصطلاحات پایه‌ای سئو که بسیاری از مالکان وب سایت ها با آن آشنایی ندارند، “ریدایرکت” است. در این مقاله قصد داریم با مفهوم ریدایرکت آشنا شده و نحوه انجام آن را در وب سایت خود بیاموزید.

ریدایرکت چیست؟

ریدایرکت به معنی انتقال کاربر از یک صفحه به صفحه دیگر است. در واقع، هنگامی که شما یک صفحه وب را از طریق یک لینک یا آدرس وارد می‌کنید، سرور وب سایت بررسی می‌کند که آیا صفحه مورد نظر وجود دارد یا خیر. اگر صفحه مورد نظر وجود داشته باشد، سرور وب سایت به شما آن را نمایش می‌دهد. اما اگر صفحه مورد نظر وجود نداشته باشد، سرور وب سایت شما را به یک صفحه دیگر هدایت می‌کند.

در HTTP، ریدایرکت به معنای ارسال کاربر از یک URL به دیگری است. این کار معمولا در دو حالت انجام می‌شود: یک) هنگامی که یک صفحه حذف شده و یا جابجا شده است و دیگری) هنگامی که یک کاربر اشتباهاً به یک URL نادرست دسترسی پیدا کرده است.

انواع ریدایرکت

ریدایرکت دارای چندین نوع است و هر یک از این نوع ها برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ریدایرکت های سمت سرور

ریدایرکت ۳۰۱ چیست؟ (۳۰۱ Permanently Redirect)

در حالت ۳۰۱، هنگامی که یک صفحه به یک صفحه دیگر هدایت می‌شود، سرور وب سایت به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که این صفحه به صفحه جدید منتقل شده است. در واقع، این نوع ریدایرکت به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا صفحه جدید را به عنوان صفحه اصلی شناسایی کنند و رتبه صفحه را حفظ کنند.

ریدایرکت ۳۰۲ چیست؟ (۳۰۲ Temporarily Redirect)

اگر شما بخواهید کاربر را به یک URL دیگر هدایت کنید، اما نمی‌خواهید که صفحات جستجوی گوگل آن را به عنوان یک صفحه جایگزین در نظر بگیرند، از ۳۰۲ استفاده کنید. این نوع ریدایرکت به معنای این است که صفحه اصلی هنوز در دسترس است و فقط به موقعیت جدید برای مدت کوتاهی اشاره می‌کند. در حالت ۳۰۲، هنگامی که یک صفحه به یک صفحه دیگر هدایت می‌شود، سرور وب سایت به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که این صفحه به صفحه جدید منتقل شده است، اما این نوع ریدایرکت فقط برای دوره‌ای کوتاه در معتبر است و پس از آن صفحه مرجع به حالت اول بازگردانده می‌شود. این نوع ریدایرکت بیشتر برای مواردی که صفحه اصلی به موقتی به یک صفحه دیگر منتقل شده است و در آینده به حالت قبلی باز می‌گردد، استفاده می‌شود.

تفاوت ریدایرکت ۳۰۱ با ۳۰۲

ریدایرکت ۳۰۱ و ۳۰۲ هر دو برای انتقال بازدیدکنندگان از یک صفحه به صفحه دیگر استفاده می‌شوند، اما تفاوت‌هایی در استفاده آن‌ها وجود دارد. ریدایرکت ۳۰۱ به عنوان ریدایرکت دائمی شناخته می‌شود. با استفاده از ریدایرکت ۳۰۱، شما به موتورهای جستجو بگویید که صفحه فعلی دائماً به یک صفحه دیگر منتقل می‌شود. با این کار، موتورهای جستجو محتوای جدید را در آدرس جدید شما فراخوانی کرده و رتبه سئو شما را که در آدرس قبلی بوده است، به آدرس جدید منتقل می‌کنند. از سوی دیگر، ریدایرکت ۳۰۲ به عنوان ریدایرکت موقت شناخته می‌شود. با استفاده از ریدایرکت ۳۰۲، شما به موتورهای جستجو بگویید که صفحه فعلی موقتاً به یک صفحه دیگر منتقل می‌شود و در آینده قرار است به آدرس اصلی بازگردد. با این کار، موتورهای جستجو محتوای جدید را در آدرس جدید شما فراخوانی کرده و رتبه سئو شما را در آدرس قبلی حفظ می‌کنند. به طور کلی، اگر شما قصد دارید صفحه فعلی را برای همیشه به یک صفحه دیگر منتقل کنید، ریدایرکت ۳۰۱ را استفاده کنید. اگر شما قصد دارید صفحه فعلی را برای مدت محدودی به یک صفحه دیگر منتقل کنید، ریدایرکت ۳۰۲ را استفاده کنید.

ریدایرکت ۳۰۳ See Other

در حالت ۳۰۳، هنگامی که یک صفحه به یک صفحه دیگر هدایت می‌شود، سرور وب سایت به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که این صفحه به صفحه جدید منتقل شده است، اما موتورهای جستجو باید همچنان درخواست را به این صفحه اصلی ارسال کنند. این نوع ریدایرکت بیشتر برای مواردی استفاده می‌شود که صفحه اصلی به یک صفحه جدید منتقل شده است، اما مالک وب سایت می‌خواهد کاربران از صفحه اصلی استفاده کنند. این ریدایرکت معمولاً برای مواردی مثل جلوگیری از ارسال مجدد فرم زمانی که کاربر دکمه «بازگشت» را در مرورگر خود می‌زند، استفاده می‌شود.  معمولاً از  ۳۰۳ برای اهداف سئو استفاده نمی‌شود چون موتورهای جستجو ممکن است آنها را به عنوان ۳۰۱ یا ۳۰۲ در نظر بگیرند.

ریدایرکت ۳۰۴ Not Modified

در حالت ۳۰۴، هنگامی که یک صفحه وجود ندارد و به صفحه دیگری منتقل نمی‌شود، سرور وب سایت پیام خطای ۳۰۴ را به کاربر نمایش می‌دهد. این نوع ریدایرکت بیشتر برای مواردی استفاده می‌شود که صفحه مورد نظر به هر دلیلی از دسترس خارج شده است و جایگزینی برای آن وجود ندارد.

ریدایرکت ۳۰۸ (HTTP 1.1 Only)

ریدایرکت ۳۰۸ مانند ریدایرکت ۳۰۱ برای انتقال دائم یک صفحه به آدرس جدید استفاده می‌شود و اعتبار URL قبلی را به URL جدید منتقل می‌کند. تفاوتش این است که این ریدایرکت فقط  در نسخه HTTP 1.1 درست عمل می‌کند. (مثل ریدایرکت ۳۰۷)

ریدایرکت های سمت کاربر

ریدایرکت ۳۰۷ (HTTP 1.1 Only) Temporary Redirect

این نوع ریدایرکت شبیه به ۳۰۲ است، با این تفاوت که می‌گوید موقتاً این URL به موقعیت جدید منتقل شده است و در آینده ممکن است به موقعیت قبلی بازگردد.

۴۱۰ Gone

وقتی که یک صفحه حذف شده است و جایگزینی برای آن وجود ندارد،

Meta Refresh

تغییر مسیر متا refresh یک تغییر مسیر سمت مشتری است. برخلاف ریدایرکت‌های ۳۰۱ و ۳۰۲ که روی سرور وب اتفاق می‌افتد، یک تغییر مسیر متا رفرش به مرورگر وب دستور می‌دهد تا پس از یک بازه زمانی مشخص به صفحه وب دیگری برود. ریدایرکت های متا refresh معمولاً با یک شمارش معکوس پنج ثانیه ای با متن “اگر در پنج ثانیه هدایت نشدید، اینجا را کلیک کنید” همراه است. منبع: وب‌رمز

Meta Refresh یک روش بسیار ساده برای انتقال بازدید کنندگان از یک صفحه به صفحه دیگر است، که با استفاده از تگ meta در بخش head صفحه قرار می‌گیرد. با استفاده از Meta Refresh، شما می‌توانید تعیین کنید که پس از گذشت چند ثانیه، صفحه به صفحه دیگری منتقل شود.

برای استفاده از Meta Refresh، کد زیر را در بخش head صفحه خود قرار دهید:

<meta http-equiv="refresh" content="۵; URL=http://example.com/new-page-url/">

در این کد، “۵” نشان دهنده تعداد ثانیه‌هایی است که پس از آن، صفحه به صفحه جدید منتقل می‌شود، و “http://example.com/new-page-url/” نشان دهنده آدرس صفحه جدید است. به عبارت دیگر، پس از گذشت ۵ ثانیه، صفحه به “http://example.com/new-page-url/” منتقل می‌شود.

همچنین، شما می‌توانید از تگ meta refresh با ارجاع برای صفحه‌ی قبلی نیز استفاده کنید. برای این کار، کد زیر را در بخش head صفحه خود قرار دهید:

<meta http-equiv="refresh" content="۵; URL=javascript:history.go(-1)">

در این کد، با استفاده از history.go(-1) به صفحه‌ی قبلی منتقل می‌شویم و پس از گذشت ۵ ثانیه، صفحه به صفحه قبلی منتقل می‌شود.

در کل، Meta Refresh یک روش ساده برای انتقال بازدید کنندگان از یک صفحه به صفحه دیگر است که با استفاده از تگ meta در بخش head صفحه قرار می‌گیرد.

ریدایرکت‌های جاوا اسکریپت

 

ریدایرکت‌های جاوا اسکریپت، همانند ریدایرکت‌های سمت سرور، برای انتقال بازدیدکنندگان از یک صفحه به صفحه دیگر استفاده می‌شوند، با این تفاوت که در ریدایرکت‌های جاوا اسکریپت، فرآیند انتقال در سمت مرورگر صورت می‌گیرد.

برای انجام ریدایرکت جاوا اسکریپت، می‌توانید از کد زیر استفاده کنید:

<script>
    window.location.href = "http://example.com/new-page-url/";
</script>

در این کد، با استفاده از window.location.href، صفحه به آدرس “http://example.com/new-page-url/” منتقل می‌شود. با این کار، همانند ریدایرکت‌های سمت سرور، محتوای صفحه به صفحه جدید انتقال پیدا می‌کند.

همچنین، شما می‌توانید از متد location.replace() برای انجام ریدایرکت جاوا اسکریپت استفاده کنید، که باعث حذف صفحه قبلی از تاریخچه مرورگر شما می‌شود. برای این کار، کد زیر را استفاده کنید:

<script>
    window.location.replace("http://example.com/new-page-url/");
</script>

در این کد، با استفاده از window.location.replace()، صفحه به آدرس “http://example.com/new-page-url/” منتقل می‌شود و صفحه قبلی از تاریخچه مرورگر شما حذف می‌شود.

در کل، ریدایرکت‌های جاوا اسکریپت مانند ریدایرکت‌های سمت سرور برای انتقال بازدیدکنندگان از یک صفحه به صفحه دیگر استفاده می‌شوند و می‌توانید با استفاده از کد جاوا اسکریپت به راحتی آن‌ها را اجرا کنید.

اصول ریدایرکت در سئو

همانطور که اشاره شد، ریدایرکت یکی از عوامل مهم در سئو و بهبود رتبه وب سایت شما در نتایج موتور جستجو است. در واقع، پیاده‌سازی صحیح ریدایرکت می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر رتبه وب سایت شما در نتایج موتور جستجو داشته باشد. به طور کلی، پیاده‌سازی نادرست ریدایرکت باعث کاهش تجربه کاربری کاربران و خرابی لینک‌های داخلی و خارجی وب سایت می‌شود. به علاوه، بدانید که استفاده از ریدایرکت های پی در پی (redirect chain) همچنین می‌تواند منجر به کاهش رتبه وب سایت شما در نتایج جستجو شود.

ریدایرکت به شما امکان می‌دهد که صفحات خود را به صورت درست و بهینه برای کاربران و موتورهای جستجو به منظور بهترین تجربه کاربری هدایت کنید. با استفاده از ریدایرکت، می‌توانید از سئو پایدار برخوردار شوید و در نتیجه جایگاه بهتری در نتایج جستجو کسب کنید.

کاربرد درست ریدایرکت در سئو

یکی از مهم‌ترین اصول ریدایرکت در سئو، انتخاب نوع ریدایرکت مناسب برای هر شرایط است. به طور کلی، برای انتقال یک صفحه به عنوان جایگزین برای صفحه دیگر، ریدایرکت ۳۰۱ را انتخاب کنید. این نوع ریدایرکت به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که صفحه قبلی دائماً به صفحه جدید هدایت می‌شود و موتورهای جستجو اکنون این صفحه را به عنوان صفحه اصلی شما در نظر می‌گیرند. با استفاده از ریدایرکت ۳۰۱، ارزش و نوع کلمات کلیدی هدف شما نیز به صفحه جدید منتقل می‌شود.

  • برای هدایت کاربران به صفحه دیگری به صورت موقت، می‌توانید از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنید. این نوع ریدایرکت به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که صفحه قبلی برای مدت زمان کوتاهی به صفحه دیگری هدایت می‌شود و صفحه اصلی در دسترس است.
  • بهترین روش برای حذف صفحه نامرتبط یا دربسته، استفاده از ریدایرکت ۴۱۰ است. به عبارت دیگر، اگر یک صفحه حذف شده است، پیغام ۴۱۰ برای موتورهای جستجو ارسال می‌شود تا بدانند که صفحه دیگر در دسترس نیست و نیازی به انجام ریدایرکت نیست. همچنین، مهم است که قبل از انجام ریدایرکت، از صفحه جدید اطمینان حاصل شود که محتویات آن با محتویات صفحه قبلی یکسان است. در غیر این صورت، ریدایرکت به بالا نخواهد داشت و ممکن است باعث کاهش رتبه سایت شما در نتایج جستجو شود.
  • همچنین، همیشه باید تلاش کنید تا ریدایرکت‌ها را به حداقل ممکن برسانید. با عملکرد بیش از حد از ریدایرکت، ممکن است کاربران به صفحات دلخواه خود دسترسی پیدا نکنند و در نتیجه چرخه های مشکل ساز را رقم بزنید. افزون بر این، برای کاربران و موتورهای جستجو، زمان لود صفحات به دقیقه ثانیه حائز اهمیت است. بنابراین، تعداد بیشتری از ریدایرکت‌ها منجر به کاهش سرعت بارگذاری صفحات شما می‌شوند و در نتیجه باعث بدتر شدن تجربه کاربری کاربران می‌شوند.
  • در نهایت، دقت و دقت همیشه باید در اجرای یک ریدایرکت داشته باشید. برای جلوگیری از ایجاد مشکلات بیشتر، باید از ابزارهای آنالیز وب سایتی مانند Google Analytics استفاده کنید تا با تغییراتی که ممکن است در عملکرد سایت شما رخ دهد، آشنا شوید. همچنین، قبل از انجام ریدایرکت، جستجو در وب سایت خود برای پیدا کردن همه لینک‌های قدیمی و اطمینان حاصل کردن از آن‌ها به صفحات جدید بسیار مهم است.

در نتیجه، با توجه به اینکه ریدایرکت ابزاری اساسی در دسترس شما برای بهینه سازی سئو سایت شما است، شما باید از نوع مناسب برای هر شرایط استفاده کنید. همچنین، باید حواس خود را به این نکته داشته باشید که روش‌های نادرست ریدایرکت منجر به کاهش تجربه کاربری و جایگاه شما در نتایج جستجو می‌شوند، بنابراین باید به دقت و با مراقبت عمل کنید.

ریدایرکت مناسب برای تغییر دامنه سایت

هنگامی که شما قصد تغییر دامنه سایت خود را دارید، بهترین روش برای انجام این کار استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ می‌باشد. با استفاده از این نوع ریدایرکت، می‌توانید به موتورهای جستجو اطلاع دهید که صفحات و محتوای سایت شما به آدرس جدید منتقل شده است. برای ایجاد این نوع ریدایرکت، ابتدا باید دامنه جدید خود را تهیه کرده و سپس در سی پنل، در قسمت “Domains” بر روی دامنه‌ی جدید خود کلیک کرده و بخش “Advanced” را باز کنید. سپس بر روی “Redirects” کلیک کرده و در فرم تعریف ریدایرکت، آدرس قبلی سایت خود را به عنوان “Source URL” و آدرس جدید سایت خود را به عنوان “Target URL” وارد کنید. بعد از تعریف ریدایرکت، حتماً باید تمامی لینک های قبلی سایت خود را به آدرس جدید تغییر دهید تا کاربران به صورت مستقیم به سایت جدید هدایت شوند. همچنین برای اطمینان بیشتر، می‌توانید با استفاده از Google Search Console یا سایر ابزارهای SEO، عملکرد ریدایرکت را بررسی کنید و در صورت نیاز بهبود آن را اعمال کنید.

راه درست استفاده از چند url برای یک سایت

استفاده از چند URL برای یک سایت ممکن است در برخی موارد مفید باشد، به عنوان مثال برای کسب بیشترین ترافیک و جلب بیشترین توجه کاربران. اما برای استفاده درست از این قابلیت، باید به نکات زیر توجه کرد:

  • استفاده از شبکه های توزیع محتوا: شما می‌توانید برای ایجاد چندین URL برای سایت خود از شبکه های توزیع محتوا مانند شبکه های اجتماعی، بلاگ، فروم‌ها و… استفاده کنید. این کار می‌تواند باعث افزایش آگاهی کاربران از سایت شما شود.
  • استفاده از نام دامنه‌های مختلف: شما می‌توانید برای سایت خود چندین نام دامنه مختلف را تهیه کنید و هر یک از آن‌ها را به صفحه‌های مختلف سایت خود ریدایرکت کنید. این کار می‌تواند باعث جلب توجه بیشتر و رشد سریع‌تر سایت شما شود.
  • استفاده از لینک های داخلی: حتماً در سایت خود از لینک های داخلی مناسب استفاده کنید که به صفحات دیگر سایت شما ارجاع دهند. این کار می‌تواند به کاربران کمک کند تا به راحتی به صفحات مورد نظر دسترسی پیدا کنند.
  • استفاده از رابطه علائم hreflang در صورت داشتن چندین URL برای یک صفحه و یا نسخه های مختلف زبانی: برای اطمینان از اینکه موتورهای جستجو به درستی فهمیده‌اند که هر یک از صفحات با کدام زبان در دسترس کاربران قرار دارد، می‌توانید از علائم hreflang استفاده کنید.

در کل، هدف اصلی باید افزایش ترافیک و رشد سایت باشد، اما برای رسیدن به این هدف، باید به گونه‌ای عمل کنیم که سایت ما بهترین تجربه را برای کاربران فراهم کند.

ریدایرکت مناسب هنگام اجرای کمپین های تبلیغاتی

هنگامی که شما قصد اجرای کمپین تبلیغاتی برای سایت خود دارید، بهترین روش برای ایجاد ریدایرکت استفاده از ریدایرکت ۳۰۲ می‌باشد. این نوع ریدایرکت به معنی انتقال موقت صفحه است و به طور کلی برای استفاده در کمپین های تبلیغاتی مناسب است. با استفاده از ریدایرکت ۳۰۲، می‌توانید برای مدت محدودی (معمولاً تا پایان کمپین تبلیغاتی) کاربران را به صفحات جدیدی هدایت کنید و در نهایت پس از پایان کمپین، ریدایرکت را حذف کنید و کاربران را به صفحات اصلی بازگردانید.

همچنین، در هنگام اجرای کمپین تبلیغاتی، بهتر است از لینک‌های مختصر و قابل حمل استفاده کنید که با کلیک بر روی آن‌ها کاربر به صفحه مورد نظر هدایت شود. در غیر این صورت، کاربران به دلیل طولانی بودن لینک و نیاز به تایپ آن، احتمالاً ترجیح می‌دهند به سایر کانال‌های تبلیغاتی بازگردند.

در کل، در هنگام اجرای کمپین تبلیغاتی، باید از روش‌هایی استفاده کرد که علاوه بر جذب توجه کاربران، بهترین تجربه را برای آن‌ها فراهم کنند.

تفاوت بین ریدایرکت‌ها و تگ Canonical

ریدایرکت‌ها و تگ Canonical هر دو برای جلوگیری از تکرار محتوا و بهبود سئو سایت استفاده می‌شوند، اما تفاوت‌هایی نیز دارند.

ریدایرکت در واقع یک فرآیند است که باعث انتقال کاربران از یک صفحه به صفحه دیگر می‌شود. این فرآیند معمولاً زمانی اجرا می‌شود که شما یک صفحه را حذف کرده و محتوای آن را به صفحه دیگری منتقل کرده‌اید. ریدایرکت می‌تواند به صورت دائمی یا موقت صورت گیرد، با توجه به نیاز شما.

تگ Canonical، به عنوان یک متاتگ HTML، به موتورهای جستجو اطلاع می‌دهد که یک صفحه خاص، کانونی (مرجع) برای صفحات دیگر می‌باشد. در واقع، تگ Canonical برای این طراحی شده که محتوای چندین صفحه یکسان با هم، باعث کاهش اعتبار سئو سایت شود. با استفاده از تگ Canonical، می‌توانید به موتورهای جستجو بگویید که هر دوصفحه مشابه، در واقع یک صفحه مشترک هستند و باید فقط یکی از آن‌ها در نتایج جستجو نمایش داده شود.

همچنین، ریدایرکت‌ها بر روی سرور اجرا می‌شوند و قابلیت استفاده‌ی آن‌ها برای هر صفحه وجود دارد، اما تگ Canonical فقط بر روی صفحات مشابه موثر است.

به طور کلی، ریدایرکت‌ها برای انتقال صفحات و حفظ رتبه سئو سایت و تگ Canonical برای جلوگیری از تکرار محتوای سایت بکار می‌روند. همچنین، برای استفاده از تگ Canonical، شما باید دقیقاً URL صحیح را به عنوان مبدأ کانونی برای صفحات دیگر تعیین کنید، در حالی که در ریدایرکت‌ها، می‌توانید هر صفحه‌ای را به هر URL دلخواهی ریدایرکت کنید. استفاده از تگ Canonical معمولاً برای سایت‌هایی که دارای محتوای یکسان روی چندین صفحه هستند، مانند نسخه‌های مختلف زبانی یک صفحه، مشابه‌سازی محتوایی یا همچنین محصولات مشابه بکار می‌روند. با این کار، محتوا در سرچ موتورها از دید خود جستجوگر بهتر دیده می‌شود و سایت شما از تکرار محتوا جلوگیری می‌کند. در کل، هر دو روش به عنوان یکی از اصول پایه‌ی بهینه‌سازی سئو سایت مورد استفاده قرار می‌گیرند و بسته به نیاز شما، می‌توانید از هر دو روش به صورت مناسب استفاده کنید.

نکات مهم در پیاده‌سازی ریدایرکت

برای پیاده‌سازی ریدایرکت به صورت درست و بهینه، باید موارد زیر را در نظر داشت:

  • تعیین هدف: ابتدا باید هدف خود را برای پیاده‌سازی ریدایرکت مشخص کنید. آیا قصد دارید یک صفحه را به عنوان جایگزین برای صفحه دیگر هدایت کنید؟ یا ممکن است که یک صفحه را حذف کنید؟
  • انتخاب نوع ریدایرکت: برای انجام ریدایرکت، باید نوع مناسب را برای هر شرایط انتخاب کنید. برای انتقال دائمی از یک URL به دیگری، ریدایرکت ۳۰۱ را استفاده کنید. برای انتقال موقت به صفحه دیگر، ریدایرکت ۳۰۲ را انتخاب کنید.
  • فراهم کردن محتوای مناسب: قبل از پیاده‌سازی ریدایرکت، باید اطمینان حاصل کنید که محتوای جدید برای کاربران و موتورهای جستجو قابل دسترسی و با کیفیت است.
  • اصلاح لینک‌های داخلی: پس از پیاده‌سازی ریدایرکت، باید گوگل و دیگر موتورهای جستجو را به لینک‌های جدید هدایت کنید. همچنین، باید تمام لینک‌های داخلی سایت را اصلاح کنید تا به صفحات جدید هدایت شود.
  • بررسی وب سایت: بعد از پیاده‌سازی ریدایرکت، باید وب سایت خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ مشکلی در آن وجود ندارد و تمام صفحات به درستی هدایت می‌شوند.
  • انجام تست: قبل از انتشار رویکرد ریدایرکت خود، باید تست‌های مختلفی را انجام دهید تا مشکلات را پیشگیری کنید. برای مثال، باید مطمئن شوید که ریدایرکت در مرورگرهای مختلف و بر روی دستگاه‌های مختلف به درستی کار می‌کند.
  • استفاده از ابزارهای آنالیز: بعد از پیاده‌سازی، باید از ابزارهای آنالیز مانند Google Analytics استفاده کنید تا بازدیدکنندگان جدید و افزایش در ترافیک سایت خود را پیش بینی کنید.

در نتیجه، پیاده‌سازی ریدایرکت به صورت درست و بهینه برای بهبود سئو سایت شما بسیار مهم است. با توجه به این موارد، بهتراست که قبل از پیاده‌سازی هرگونه ریدایرکت، به دقت بررسی و برنامه‌ریزی کنید تا مطمئن شوید که بهینه و با کیفیت است.

علاوه بر این، باید به دقت لینک‌های داخلی سایت خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ لینکی به صفحاتی که در حال ریدایرکت هستند، ارجاع نداده است. این مشکل ممکن است باعث ایجاد چرخه ریدایرکت‌ها شود که سبب کاهش جایگاه شما در نتایج جستجو می‌شود.

همچنین، به منظور دستیابی به بهترین نتیجه از ریدایرکت، باید زمان لود صفحات را به حداقل برسانید. برای مثال، اگر شما از ریدایرکت برای انتقال از یک صفحه قدیمی به یک صفحه جدید استفاده می‌کنید، باید مطمئن شوید که زمان لود صفحه جدید به حداقل برسد و بهترین تجربه کاربری را برای بازدیدکنندگان سایت خود فراهم کنید.

در نهایت، باید توجه داشت که ریدایرکت‌ها قابل تغییر هستند و باید آن‌ها را به صورت دوره‌ای بررسی کنید. اگر یک صفحه جدیدی اضافه شده است یا صفحات قدیمی حذف شده‌اند، باید ریدایرکت‌های خود را تغییر دهید تا با تغییرات مطابقت داشته باشند و بهترین تجربه کاربری را برای بازدید کنندگان فراهم کنید.

ریدایرکت در وردپرس

برای انجام ریدایرکت در وردپرس می توانید از یک افزونه ریدایرکت استفاده کنید، مانند افزونه Redirection یا Simple 301 Redirects. بعد از نصب و فعالسازی افزونه، شما می توانید به صفحه تنظیمات آن بروید و ریدایرکت مورد نظر خود را به راحتی ایجاد کنید.

همچنین، شما می توانید ریدایرکت را مستقیماً از فایل .htaccess در سرور خود تنظیم کنید. برای این کار، فایل .htaccess را با استفاده از FTP یا پنل مدیریت فایل ها به دسترسی بگیرید و کد زیر را به آن اضافه کنید:

Redirect 301 /old-page-url/ http://www.yourwebsite.com/new-page-url/

در این کد، /old-page-url/ باید به مسیر صفحه قبلی شما تغییر یابد و http://www.yourwebsite.com/new-page-url/ باید به مسیر صفحه جدیدی که قصد دارید کاربر را به آن هدایت کنید، تغییر یابد. در اینجا باید توجه داشته باشید که عدد ۳۰۱ در کد ریدایرکت، نوع ریدایرکت را مشخص می کند. ریدایرکت ۳۰۱ به معنای ریدایرکت دائمی است و به موتورهای جستجو همگام سازی می کند که صفحات شما به آدرس جدید منتقل شده اند. در نتیجه، توصیه می شود همیشه از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید.

همچنین، برای جلوگیری از ایجاد خطا در صفحات وبسایت شما، حتماً باید مسیر قدیمی و جدیدی که برای ریدایرکت استفاده می کنید، به صورت صحیح و کامل وارد شود. در نهایت، بعد از تنظیم ریدایرکت، بهتر است چندین بار پیش از اعمال آن، آن را تست کنید تا بتوانید از صحت و کارایی آن اطمینان حاصل کنید. همچنین، با استفاده از ابزارهای آنالیز وبسایت، می توانید عملکرد ریدایرکت خود را پیگیری کنید و از سئو صفحات خود اطمینان حاصل کنید.

در نهایت، بعد از تنظیم ریدایرکت، بهتر است چندین بار پیش از اعمال آن، آن را تست کنید تا بتوانید از صحت و کارایی آن اطمینان حاصل کنید. همچنین، با استفاده از ابزارهای آنالیز وبسایت، می توانید عملکرد ریدایرکت خود را پیگیری کنید و از سئو صفحات خود اطمینان حاصل کنید. لازم به ذکر است که ریدایرکت دائمی ممکن است تاثیرات بزرگی بر روی سئو وبسایت شما داشته باشد، به همین دلیل قبل از اجرای ریدایرکت دائمی، باید اطمینان حاصل کرد که صفحه ای که قرار است به آن هدایت شود، درست و مناسب است. همچنین باید مراقب باشید که ریدایرکت ها بیش از حد پی در پی اجرا نشوند، زیرا این ممکن است منجر به کاهش سرعت بارگیری صفحات وبسایت شما شود.

در نهایت، مهمترین نکته این است که ریدایرکت ها را با دقت و با توجه به هدف خود ایجاد کنید و همیشه در صورت لزوم، از خدمات حرفه ای مانند مشاوره سئو استفاده کنید.

ریدایرکت در سی پنل

برای تعریف یک ریدایرکت در سی پنل، ابتدا وارد بخش Domains شوید و سپس بر روی دامنه‌ی مورد نظر کلیک کنید. در قسمت “Advanced” بر روی “Redirects” کلیک کرده و سپس با استفاده از فرم وارد کردن هدف و مقصد، ریدایرکت مورد نظر خود را تعریف کنید.

در فرم تعریف ریدایرکت، شما می‌توانید نوع ریدایرکت را نیز تعیین کنید. انواع ریدایرکت شامل ریدایرکت ۳۰۱ و ریدایرکت ۳۰۲ هستند. ریدایرکت ۳۰۱ به معنی انتقال دائمی صفحه است و ریدایرکت ۳۰۲ به معنی انتقال موقت صفحه است.

بعد از تعریف ریدایرکت، برای ذخیره تغییرات بر روی دکمه‌ی “Add” کلیک کنید. در نهایت، حتماً قبل از اعمال هرگونه تغییری، پشتیبانی از سایت خود را تهیه کنید تا در صورت بروز خطا، بتوانید بازگشت به وضعیت قبلی سایت را به راحتی انجام دهید.

ریدایرکت ۳۰۱ در آپاچی

ریدایرکت ۳۰۱ در آپاچی، برای انتقال دائمی محتوای یک صفحه به صفحه دیگر استفاده می‌شود. با استفاده از ریدایرکت ۳۰۱، شما به موتورهای جستجو بگویید که محتوای یک صفحه به صفحه دیگری منتقل شده و قرار است همیشه در آدرس جدید باشد.

برای انجام ریدایرکت ۳۰۱ در آپاچی، می‌توانید از فایل .htaccess استفاده کنید. برای این کار، کد زیر را در ابتدای فایل .htaccess قرار دهید:

RewriteEngine On
Redirect 301 /old-page-url/ http://example.com/new-page-url/

در این کد، “/old-page-url/” نشان دهنده آدرس صفحه قدیمی است که قرار است به “http://example.com/new-page-url/” ریدایرکت شود. در واقع، با استفاده از این کد، تمامی درخواست‌هایی که به آدرس قدیمی “/old-page-url/” ارسال می‌شوند، به آدرس جدید “http://example.com/new-page-url/” ریدایرکت می‌شوند.

همچنین، برای انجام ریدایرکت ۳۰۱ در آپاچی، می‌توانید از فایل config استفاده کنید. برای این کار، کد زیر را در فایل config قرار دهید:

<VirtualHost *:80>
ServerName example.com
Redirect 301 /old-page-url/ http://example.com/new-page-url/
</VirtualHost>

در این کد، “example.com” نشان دهنده نام دامنه است و “/old-page-url/” نشان دهنده آدرس صفحه قدیمی است که قرار است به “http://example.com/new-page-url/” ریدایرکت شود. با این کد، تمامی درخواست‌هایی که به آدرس قدیمی “/old-page-url/” ارسال می‌شوند، به آدرس جدید “http://example.com/new-page-url/” ریدایرکت می‌شوند.

در کل، ریدایرکت ۳۰۱ در آپاچی برای انجام انتقال دائمی محتوای یک صفحه به صفحه دیگری استفاده می‌شود و می‌توانید با استفاده از فایل .htaccess یا فایل config آن را اجرا کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *