طراحی سایت فروشگاهی

طراحی سایت فروشگاهی و فروشگاه اینترنتی

افرادی که دارای کسب و کاری هستند و یا قصد فروش مجموعه‌ای کالا در بستر مجازی دارند، بهتر است به فکر طراحی‌سایت فروشگاهی باشند. سایت فروشگاهی در واقع به منظور فروش کالا به صورت آنلاین طراحی می‌شود. امروزه خرید غیر حضوری بیش از گذشته افزایش یافته است و بسیاری از کسب و کارها در تلاش‌اند تا از طریق سایت خدمات لازم را به مشتریان برسانند. اما فروشگاه اینترنتی چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه می‌توان طراحی سایت آن را انجام داد. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی سایت فروشگاهی، مشاوره سئو آن و مراحل طراحی آن بپردازیم. تا انتهای این نوشتار با ما همراه باشید.

ویژگی‌های وب سایت فروشگاهی چیست؟

تاسیس سایت فروشگاهی مزایای زیادی برای افراد دارنده کسب و کار و حتی فروشندگان دارد. برای مثال فردی را تصور کنید که قصد اجاره مغازه برای فروش پوشاک را دارد. در این شرایط ملزم به پرداخت هزینه‌ای بابت رهن و اجاره ماهیانه خواهد بود. اما با طراحی سایت فروشگاهی، صاحب کسب و کار خود بوده و تمامی فعالیت‌های خود را از راه دور انجام می‌دهد. فروشگاه اینترنتی برای مشتریان نیز مزایایی دارد. آن‌ها معمولا برای خرید کردن به پاساژها و مغازه‌های زیادی سر می‌زنند و این امر باعث هدر رفتن وقت و ایجاد خستگی می‌شود. اما مراجعه به سایت‌های فروشگاهی و مقایسه محصولات آن‌ها از لحاظ کیفیت و قیمت، در منزل نیز قابل انجام است. به همین دلیل است که کسب و کارهای اینترنتی بیش از هر زمان دیگری مورد توجه افراد قرار گرفته‌اند و ثبت سفارش از این طریق افزایش چشمگیری داشته است. احداث سایت فروشگاهی برای همه افراد و هر نوع کسب و کاری امکان پذیری است. اما لازمه آن دانش و آگاهی کافی در زمینه کسب و کارهای اینترنتی و تجربه همکاران می‌باشد. کسب و کارهای اینترنتی در درجه اول باید مجوزهای مورد نیاز را از سازمان‌های مربوطه کسب کنند. علاوه بر آن داشتن گواهی‌های امنیتی SSL برای هر سایت فروشگاهی لازم است. در ادامه مراحل طراحی سایت فروشگاهی را ذکر خواهیم کرد.

مراحل طراحی سایت فروشگاهی

طراحی سایت فروشگاهی سلسله مراتبی دارد که باید به طور دقیق انجام شود و در نهایت کسب و کاری موفق را ایجاد کند.

  1. تعریف درست محصول

پیش از راه اندازی فروشگاه باید بدانید که محصولات شما در چه دسته بندی قرار می‌گیرد. از چه طریق می‌خواهید محصول را به دست مشتری برسانید. آیا انباری برای قرار دادن مجموعه‌ای از کالاها در نظر گرفته‌اید. مخاطبان خرید محصول شما عامه مردم هستند یا قشر خاصی را در بر می‌گیرند. پاسخ تمامی این سوالات به شما کمک می‌کند تا سایت فروشگاهی را مطابق با آنچه ارائه خواهید داد، بنا کنید.

  1. خرید دامنه

پیش از ساخت سایت‌های کسب و کار ابتدا باید دامنه سایت را مشخص کنید. دامنه در واقع همان آدرس سایت اینترنتی است که در بالای مرورگرهای مختلف مشاهده می‌شود. دامنه دارای دو بخش است: پسوند دامنه، نام دامنه

پیش از طراحی سایت ابتدا باید بستر پذیرنده آن را انتخاب کرده و خرید دامنه را انجام دهید. پس از خرید دامنه و ایجاد آدرس برای وبسایت فروشگاهی، نوبت به خرید هاست می‌رسد.

  1. خرید هاست فروشگاهی

با خرید هاست فروشگاهی، برای دریافت مجموعه از خدمات، از یک سرور اجازه خواهیم گرفت. در واقع هزینه‌ای را پرداخت می‌کنیم تا تا در قبال آن، سایت را بهینه و ایمن کرده و نگهداری سرورها را انجام دهیم. هاست باعث می‌شود که سایت سرعت بسیار خوبی داشته و در ساعتی از شبانه روز آنلاین باشد. به علاوه حجم ترافیک در سرعت آن اثر نداشته و پرداخت آنلاین بدون هیچ مشکلی انجام شود.

  1. طراحی وب سایت

سایت فروشگاه در واقع همان ویترین کسب و کار شماست که آنچه در فروشگاه ارائه داده می‌شود را به صورت مختصر و مفید به مخاطب معرفی می‌کند. بنابراین باید به گونه‌ای طراحی شود که کاربر را تحت تاثیر قرار داده و اعتماد وی را به خود جلب کند. در طراحی سایت فروشگاهی لازم است حساسیت‌های زیادی به خرج دهید و از جدیدترین و بروزترین دانش و تجارب در این حوزه استفاده کنید. مهم‌ترین نکته در طراحی سایت فروشگاهی، ایجاد بستری با دسترسی آسان برای ثبت سفارش و خرید مشتریان است. طراحی سایت را به کمک یکی از سیستم‌های مدیریت محتوا انجام دهید تا به فروشگاهی با کیفیت و امکانات بهتری در اختیار داشته باشید. قالب‌های آماده ی‌وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کرده و سایتتان را مطابق با سلیقه روی آن بنا کنید. قالب‌هایی مانند وردپرس، اپن کارت، جوملا، پرستاشاپ و…

در این میان وردپرس کاربردی‌ترین قالب مدیریت محتوا در بین فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی محسوب می‌شود. با استفاده از این قالب‌های آماده هرگونه تغییر در سایت به راحتی انجام می‌گیرد و نیازی به کدنویسی‌های پیچیده نمی‌باشد.

  1. دریافت مجوزهای قانونی

برای داشتن هر کسب و کاری نیاز به داشتن چندین مجوز از سازمان‌های مربوطه است. این امر باعث افزایش اعتبار سایت شما در میان کاربران شده و علاوه بر آن از بروز مشکلات قانونی در آینده جلوگیری می‌کند. مهم‌ترین مجوز در سایت‌های فروشگاهی مجوز راه اندازی درگاه پرداخت است. برای داشتن درگاه پرداخت باید به بانک‌های مد نظر رفته و اسناد و مدارکی را در این خصوص ارائه دهید. همچنین می‌توانید از با پرداخت هزینه به شرکت‌های واسطه، درگاه قانونی برای سایت تهیه کنید.

بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی به دنبال داشتن درگاه مستقیم بانکی برای کسب و کار خود هستند. برای این منظور لازم است قراردادی را با بانک مد نظر بسته و پس از دریافت مجوز نماد الکترونیک، این درگاه را در سایت خود داشته باشید.

  1. تبلیغات

پس از راه اندازی سایت فروشگاهی، نیاز به دیده شدن دارید. بهترین روش برای معرفی کسب و کار به سایر کاربران تبلیغات است.روش‌های مختلفی برای تبلیغات وجود دارد. در گذشته بیشتر از رپورتاژهای آگهی برای تبلیغات استفاده می‌شود. اما امروزه معرفی کسب و کار در بستر مجازی مانند کانال تلگرام، اینستاگرام، واتساپ و… نیز رایج شده است. کسب و کارها با راه اندازی حساب کاربری در این صفحات با کاربران بیشتری ارتباط برقرار می‌کند و پس از جلب توجه آن‌ها، محصولات و خدمات خود را به آن‌ها معرفی می‌کنند. پس از آن کاربر وارد سایت شده و به جست و جو در تمام صفحات آن می‌پردازد. بنابراین از این طریق به فروش بیشتری از محصولات خود خواهید رسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *