ابزار سئو گوگل

ابزار سئو گوگل، عصای دست هر سئوکاری!

مثل هرکاری که با استفاده از ابزارهای تخصصی، دقیق تر و راحت تر انجام می‌شود و باعث می‌شود خروجی بهتری داشته باشد، برای سئو نیز ابزارهای مختلفی طراحی شده است. این ابزارها باعث می‌شوند مدیریت سایت‌های مختلف دقیق تر و راحت تر انجام شود. بنابراین اگر می‌خواهید پروژه‌های سئو خود را بهتر و با دقت بیشتری انجام دهید و در جلسات مشاوره سئو تحلیل دقیق‌تری روی سایت‌ها انجام دهید، در این مقاله از سایت سرپ لنسر قصد داریم به معرفی ابزار سئو گوگل بپردازیم.

انواع ابزار سئو گوگل

گوگل به عنوان یکی از پراستفاده ترین موتورهای جستجوی جهان انواع مختفی از ابزارهای تحلیلی را به صورت رایگان ارائه داده است. استفاده از این ابزارها برای هر وب مستری ضروری است و با استفاده از آن می‌توانید تحلیل بسیار دقیقی از سایت داشته باشید. در ادامه این ابزارها را معرفی می‌کنیم.

انواع ابزار سئو گوگل

گوگل سرچ کنسول

یکی از مهم‌ترین و بهترین ابزارهایی که گوگل به رایگان در اختیار ما قرار داده است گوگل سرچ کنسول است. با استفاده از این ابزار می‌توانید مطمئن شوید که ربات‌های گوگل به سایت شما دسترسی دارند یا خیر. همچنین با استفاده از گوگل سرچ کنسول می‌توانید به راحتی محتواهایی که نمی‌خواهید توسط گوگل دیده شود را حذف کنید. مانیتور کردن صفحات سایت از نظر میزان ورودی و کلیک با این ابزار به راحتی قابل بررسی است.

پیدا کردن کوئری‌هایی که کاربران با آن به سایت شما رسیده‌اند یکی دیگر از ویژگی‌های کاربردی است که گوگل سرچ کنسول در اختیار ما قرار می‌دهد. این ابزار برای یک کارشناس سئو به قدری مفید است که بدون استفاده از آن نمی‌توانید استراتژی خاصی برای بهینه سازی سایت ارائه دهید.

گوگل آنالیتیکس

یکی دیگر از ابزارهای سئو گوگل که آن هم گوگل به رایگان در اختیار وبمستران قرار گرفته است گوگل آنالیتیکس است. با این ابزار شما می‌توانید اطلاعات بسیار زیاد و مفیدی از سایت خود متوجه شوید. در ادامه به مواردی که با کمک این ابزار می‌توانید متوجه شوید اشاره می‌کنیم.

  • متوجه شوید چند نفر از سایت شما بازدید می‌کنند.
  • مدت زمانی که افراد در سایت شما می‌مانند.
  • بازدید کنندگان از چه راهی به سایت شما راه پیدا کرده اند.
  • کدام تکنیک بازاریابی تاثیر بیشتری روی ترافیک وبسایت دارد.
  • چه تعداد از بازدید کنندگان سایت به مشتری تبدیل می‌شوند.
  • چند نفر با موبایل و چند نفر بادستگاه‌های دیگر وارد سایت شما شده اند.
  • خوانندگان به کدام مطالب سایت شما علاقه بیشتری داشته اند.

گوگل پیج اسپید (Google PageSpeed Insights)

این ابزار گوگل اطلاعات بسیار دقیقی از عملکرد هسته وبسایت (core web vitals) ارائه می‌دهد. این اطلاعات تجربه کاربری در یک وبسایت را مشخص می‌کند و توجه به خطاهای آن بسیار مهم است. با رفع این خطاها سرعت سایت که یکی از مهمترین پارامترهای سئو تکنیکال است، بهبود پیدا می‌کند.

 کیورد پلنر (Google Keyword Planner)

یکی از مهمترین مراحل سئو، تحقیق کلمات کلیدی است. در واقع اگر این مرحله به درستی انجام نشود مراحل بعدی که می‌خواهید انجام دهید با مشکل مواجه می‌شود. گوگل برای این مرحله هم چاره ای اندیشیده است و ابزار کیورد پلنر را ارائه داده است. برای اینکه بتوانید از این ابزار استفاده کنید باید اکانت گوگل ادز فعال داشته باشید. این ابزار را چون خود گوگل ارائه کرده است اطلاعات تقریبا دقیقی از میزان سرچ کلمات کلیدی و سختی و آسانی آن‌ها ارائه می‌دهد.

با استفاده از این ابزار می‌توانید متوجه شوید در بازه‌های زمانی مختلف کلمات چه میزان سرچی داشته‌اند. همچنین می‌توانید متوجه شوید در چه زمان‌هایی مردم به سرچ یک سری کلمات کلیدی خاص می‌پردازند و با این اطلاعات می‌توانید تصمیم بگیرید در زمان‌هایی که بعضی از کلمات بیشتر جستجو می‌شوند تمرکز کار خود را روی آن‌ها قرار دهید.

گوگل لایت هاوس (Google Light House)

یکی دیگر از ابزارهایی که همه صفحات سایت را بررسی می‌کند و اطلاعات بسیار کاربردی و مفیدی از سایت ارائه می‌دهد google light house است. با رفع خطاهایی که این ابزار ارائه می‌دهد شرایط سایت شما تا حد مطلوبی از نظر امنیت، از لحاظ UI/UX و سئو بهبود پیدا خواهد کرد.

بخش‌هایی که گوگل لایت هاوس بررسی می‌کند شامل Performance، Best Practices،Accessibility، SEO و PWA است.

 تست موبایل فرندلی (mobile friendly test)

با توجه به اینکه از سال ۲۰۱۵ به بعد تعداد جستجوها در وب توسط موبایل صورت گرفت و رفته رفته بر این تعداد اضافه شد. اهمیت mobile friendly بودن سایت روز به روز بیشتر می‌شود و این مورد تاثیر بسیار زیادی در بهبود سایت دارد. علت آن این است که گوگل برای این سایت‌ها ارزش بیشتری قائل است. این ابزار سئو که گوگل ارائه کرده است صفحات سایت را از نظر بهینه بودن برای موبایل به صورت آنلاین بررسی می‌کند.

تست استراکچر دیتا (Google structured data testing tool)

استراکچر دیتا یا همان داده‌های ساختار یافته به درک بهتر گوگل از صفحات سایت شما کمک می‌کند. بنابراین گوگل برای این مورد نیز یک ابزار بسیار کاربردی ارائه کرده است. این ابزار کاربری بسیار راحتی دارد و تنها با وارد کردن url سایت خود در آن می‌توانید اطلاعات دقیقی از وضعیت استراکچردیتاها دریافت کنید و اگر خطایی در آن وجود دارد آن را رفع کنید.

Google AMP testing tool

صفحات که دارای AMP هستند دارای استانداردهایی هستند که باعث می‌شود صفحات سایت در موبایل به سرعت لود شود. در واقع به صفحاتی که دارای این ویژگی هستند، موبایل شتاب می‌گویند. با توجه به اهمیتی که گوگل به نمایش صحیح و با سرعت سایت در دستگاه‌های موبایل می‌دهد برای تست این قابلیت نیز ابزاری ارائه کرده است. با استفاده از این ابزار می‌توانید صحت صفحات AMP سایت را بررسی کنید و در صورتی که مشکلی در آن وجود داشت به رفع آن بپردازید.

کلام آخر

آنچه در این مقاله معرفی شد ابزارهایی است که توسط شرکت گوگل برای کمک به وبمستران ارائه شده است. البته به جز این ابزارها کمپانی‌های بزرگ دیگری نیز وجود دارند که به تولید ابزارهای مختلف تحلیلی برای سایت‌ها پرداخته اند. همه این ابزارها در کنار قدرت تحلیلی که به تجربه و با گذشت زمان کارشناسان سئو کسب می‌کنند کار را برای درک مشکلات سایت و رفع آن‌ها آسان می‌کند. اما نکته ای که وجود دارد این است که صرف کار کردن با ابزارها بدون دانش تحلیلی فایده ای ندارد. پس سعی کنید با بررسی سایت‌ها مختلف قدرت تحلیل خود را بالا ببرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *